それらのあいだにも。

ことの始まりは何色なのだろう。
白色ではなく、そこから少し黄色がかった色へ。
あるいは乳白色へと、紙のもつ柔らかな優しさから始まる。
その様相が語りかけている。
語りかけた対象は空間のなかで息をしている。


What colour is the beginning of the thing?
Not white, but from there to a slightly yellowish colour.
Or, it begins with the gentle kindness of the paper to milky white.
The aspect is talking to me.
The object that talked is breathing in space.

Corpus-19, installation view at the artist's studio, 2014

Mayumi Enoki - In Between, exhibition view t Tenjinyama Cultural Plaza, Okayama, 2014

Photo ©︎ Masahiro Ikeda

Body Fact #3, 2003, ink-jeted fabric, 50x50x100 cm

Photo ©︎ Masahiro Ikeda​​​​​​​

Water mummy-N's Herat, 2013, (detail)

真っ白な紙は、脳みそのメタファ。
ことばや記憶が型として繰り返し重なりきざまれ皺の凹凸になる。
分解するウレタンは、脳の皺がツルツルになっていくことのメタファ。
水に浮かんでいる脳みその細胞が死んでいき、最後には跡型も消える。


A pure white paper is a metaphor for the brain.
Words and memories repeatedly overlap like moulds and become irregular wrinkles. 
The urethane that breaks down is a metaphor for the wrinkles in the brain being smoothed. 
The brain cells floating in the water die, and the traces of type disappear in the end.

Mayumi Enoki - In Between, exhibition view t Tenjinyama Cultural Plaza, Okayama, 2014

Photo ©︎ Masahiro Ikeda

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